در رایانه های ابتدایی ، یک پردازنده به نام CPU مسئولیت انجام کلیه محاسبات و پردازشهای اجرایی را انجام می داد . پس از مدتی کارشناسان یک پردازنده دیگر به نام GPU را طراحی نمودند تا وظیفه انجام پردازشهای گرافیکی را به آن بسپارند و CPU برای انجام سایر دستورات آزاد شود . بدین ترتیب ، کارتهای گرافیکی (که GPU یا پردازنده گرافیکی بر روی آن نصب است ) ، با دارا بودن مقداری حافظه ، عملیات گرافیکی یک سیستم رایانه ای را انجام می دهند . اینکه قدرت گرافیکی سیستم شما در چه حدی است ، به کارت گرافیکی این سیستم مرتبط است . حال این سوال پیش می آید که راندمان کلی یک سیستم به چه عاملی بیشتر مرتبط است و اینکه برای تهیه یک سیستم قوی ، برای کدام قطعه باید پول را خرج نمود ؟ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
از آنجایی که سرعت پردازنده های کنونی به اندازه کافی بالاست ، و افزایش فرکانس (چیزی که معمولا در نسخه های جدید تر پردازنده های اینتل مشاهده می شود) ، کمک چشمگیری به افزایش راندمان کلی سیستم نمی کند ، انجام هزینه برای خرید پردازنده های بالاتر خیلی منطقی به نظر نمی رسد . از طرفی دیگر ، اگر شما یک کاربر گرافیکی ، بازی ، انیمیشن و نرم افزارهای سه بعدی می باشید ، برای شما کارت گرافیکی بسیار مهم تر از پردازنده می باشد . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ولی جدیدا بحث جالبتری مطرح شده است : GPU ها که به منظور انجام محاسبات گرافیکی و کمک به CPU طراحی شده بودند ، اکنون توانایی کار بر روی همه انواع عملیات محاسباتی را دارند و نکته جالبتر اینکه به دلیل معماری مناسب GPU ، و عدم نیاز به کاشه های بزرگ (حافظه هایی که در پردازنده تعبیه می شوند ) ، GPU ها بسیار سریعتر از CPU ها پردازش می نمایند ! این امر هم در مورد پردازشهای گرافیکی و هم در مورد کلیه نرم افزارهای روزمره و نیز حرفه ای صادق است . نتایج یک نمونه تست و مقایسه زمان مورد نیاز برای پردازش ، توسط GPU در مقابل CPU در زیر آورده شده است : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم تست : یک نوت بوک با پردازنده Core 2 Duo T5450 ، کارت گرافیکی 8600M GT ، و سیستم عامل ویستا . نتایج در رزولوشن 2048X2048 : (نتایج از سایت تخصصی Tomshardware) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CPU 1 thread: 1419 ms
CPU 2 threads: 749 ms CPU 4 threads: 593 ms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GPU (8600M GT) blocks of 256 pixels: 109 ms GPU (8600M GT) blocks of 128 pixels: 94 ms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GPU (8800 GTX) blocks of 128 pixels / 256 pixels: 31 ms |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مشاهده می شود که در ضعیفترین GPU ، سرعت نسبت به بهترین حالت CPU ، حدودا شش بار بیشتر است ! این توانایی پردازش در همه کارتهای گرافیکی وجود دارد . تنها نکته ، چگونگی کمپایل نرم افزارها است . در واقع برنامه نویس باید بتواند کدها را به زبان GPU بنویسد . ولیNvidia با معرفی CUDA ، به هر برنامه نویسی که توانایی نوشتن کد به زبانهای معمول C/C++ را دارد ، امکان کار با GPU و استفاده از قدرت بالای آن را می دهد . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جدیدا ، به منظور استفاده بهتر از Nvidia ، CUDA تراشه های گرافیکی سری Geforce GTX 200 را نیز به بازار عرضه نموده است . این تراشه ها همچنان از DirectX 10 پشتیبانی می نمایند ولی دارای معماری جدیدی نسبت به سریهای 8 و 9 می باشند . مزیت اصلی این GPU همانطور که ذکر شد ، امکان اجرای نرم افزارهای رایج است (General Purpose Graphic Processing Unit یا GPGPU ) . البته این کار در چند کار تحقیقاتی (و با عرضه سیستم Tesla) با کارتهای گرافیکی قبلی نیز انجام شد ولی برای چند نرم افزار خاص ، نه برای همه نرم افزارهای رایج . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تراشه های Nvidia Geforce GTX 200 در دو نسخه متفاوت به بازار عرضه شده اند و همانطور که گفته شده ، دارای معماری متفاوتی نسبت به سریهای 8 و 9 می باشند و به نظر می رسد دارای راندمان بسیار بالایی می باشند . در زیر مقایسه ای از این کارتها را مشاهده می نمایید : |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
نظرات شما عزیزان: